Organizacja Przedszkola
1. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
2. Szczegółową organizację pracy na dany rok szkolny określa arkusz organizacyjny przedszkola.
3. Arkusz, o którym mowa opracowuje dyrektor przedszkola.
4. Arkusz organizacyjny zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący.
5. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
1) liczbę dzieci, liczbę oddziałów oraz czas ich pracy,
2) liczbę pracowników, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
3) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,
4) czas realizacji podstawy programowej w danym roku szkolnym.
6. Wszelkie zmiany organizacyjne, w ciągu roku szkolnego dokonywane są w formie aneksu do arkusza.
7. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci z jednego rocznika, jednakże dopuszcza się możliwość tworzenia grup mieszanych, składających się z dzieci w zbliżonym wieku.
8. Przedszkole jest 5-oddziałowe.
9. Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 125.
10. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
11. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece dwóch nauczycieli, a w wyjątkowych sytuacjach jednemu nauczycielowi, po uprzednim wyrażeniu przez niego zgody.
12. W miarę możliwości organizacyjnych, dla zapewnienia ciągłości oraz skuteczności pracy wychowawczej, nauczyciele prowadzą oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.
13. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
14. W przedszkolu dodatkowo zatrudniony jest logopeda w wymiarze zgodnym
z arkuszem organizacyjnym.
15. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci Dyrektor Przedszkola i Rada Pedagogiczna mogą ustalić wewnętrznie inną organizację pracy oddziałów, kierując nauczycieli do wykonywania zadań dodatkowych w placówce w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo – dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci.
16. W oddziale dla dzieci 3-letnich lub dzieci 3 i 4-letnich, w którym jest minimum dziesięcioro 3-latków zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.
17. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada :
1) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
2) toalety,
3) gabinet logopedyczno - psychologiczny,
4) pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,
5) kuchnię,
6) szatnię dla dzieci,
7) ogród przedszkolny.
18. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, dostosowany do możliwości fizycznych i umysłowych dzieci, oczekiwań rodziców oraz założeń programowych.
Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu nr 190:
7.00 - 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy w kącikach zainteresowań. Praca
indywidualna z dziećmi. Zabawa ruchowa (grupy młodsze), ćwiczenia
poranne (grupy starsze).
8.20 – 8.30 Zabiegi higieniczne, przygotowanie do śniadania.
8.30 – 9.00 Śniadanie.
9.00 – 10.00 Zajęcia edukacyjne – realizacja podstawy programowej oraz
dopuszczonych do użytku w danym roku szkolnym programów
wychowania przedszkolnego.
10.00 – 10.15 Drugie śniadanie.
10.30 – 11.45 Zajęcia i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym. Zabawy
podejmowane z inicjatywy dzieci. Spacery po najbliższej okolicy.
11.45 – 12.00 Czynności porządkowe i higieniczne. Przygotowanie do obiadu
12.00 – 12.45 Obiad
12.45 – 14.15 Odpoczynek poobiedni (grupy młodsze).
Kwadrans na bajkę. Ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć
edukacyjnych. Zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci. Zabawy
w ogrodzie. Zajęcia dodatkowe (grupy starsze).
14.15 – 14.30 Czynności porządkowe. Zabawa ruchowa. Czynności higieniczno –
sanitarne.
14.30 – 15.00 Podwieczorek
15.00 – 17.30 Kontynuacja działalności edukacyjnej – praca indywidualna, zajęcia
w małych zespołach. Omówienie z dziećmi wydarzeń dnia. Zabawy
dowolne według zainteresowań dzieci. Zabawy w ogrodzie. Zajęcia
dodatkowe.
19. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia .
20. Praca dydaktyczno - wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu
o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz na podstawie dopuszczonych przez dyrektora do użytku programów wychowania przedszkolnego.
21. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
22. Realizacja założeń programowych odbywa się poprzez różne formy pracy
z dziećmi.
23. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 minut - w oddziałach najmłodszych do 30 minut w oddziałach dzieci starszych.
24. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego
z odpowiednio dobranymi urządzeniami, dostosowanymi ich wieku.
25. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
26. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup, odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb
i możliwości dzieci.
27. Na zajęciach poza terenem placówki zapewniona jest opieka dorosłych w ilości:
1) 1 opiekun na 10 dzieci – podczas spacerów poza teren przedszkolny,
2) 1 opiekun na 5 dzieci w przypadku przejazdu środkami komunikacji miejskiej.
28. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, stanu zdrowia, sprawności fizycznej oraz zainteresowań i potrzeb dzieci. Szczegółowe zasady bezpieczeństwa podczas tych form pracy oraz sposób ich dokumentowania określa obowiązujący w przedszkolu regulamin spacerów i wycieczek.
29. Na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych.
30. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość oraz forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, zależą od wyboru rodziców i są przez nich w całości finansowane.
31. Zajęcia dodatkowe organizowane są w grupach zbliżonych wiekowo.
32. Zajęcia dodatkowe nie mogą odbywać się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej.
33. W przypadku nie zrealizowania w danym miesiącu ilości zajęć, zgodnej z zawartą umową z przyczyn, za które odpowiedzialność ponosi zleceniobiorca – prowadzący zajęcia, jest on zobowiązany do przeprowadzenia zajęć nie zrealizowanych zgodnie
z ustalonym harmonogramem w innym terminie ustalonym ze zleceniodawcą – dyrektorem przedszkola.
34. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
35. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną. Organizację tej działalności określają odrębne przepisy.