Loading ....
Przedszkole nr 190 w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
przedszkola nr 190 w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul.Racławicka 30a
02-601 Warszawa
tel: (22) 844 11 74
e-mail: p190@eduwarszawa.pl






                                                   
S T A T U T





Przedszkola nr 190

w Warszawie,  ul. Racławicka 30a













Zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej
Przedszkola nr 190 nr 2/12 z dnia 8 marca 2012 r.






PODSTAWA  PRAWNA:

1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.);

2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.  Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674, ze zm.);

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół  (Dz. U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 ze zm.);

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r.   w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły  
   i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz. U. z 2001r. nr 135, poz. 1516);

5. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. 
w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2002 r. nr 23, poz. 225 ze zm.);

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki  (Dz. U. z 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.);

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69)

8.  Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20.02.2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych ( Dz. U. z 2004r. Nr 26 poz. 232 ze zm.)

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r.
w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2008 r. nr 175, poz.1086 ze zm.);

10.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17)

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z  dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2009 r. nr 23, poz.133);
12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia  8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego. programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U.     z 2009 nr 89, poz.  730);



13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. 
    w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r.  nr 168, poz. 1324);

14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2010 156 poz. 1047);

15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach , szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. nr 228, poz. 1487);

16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. nr 228, poz. 1490);
17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2011 r. nr 109, poz. 631);

18. Zarządzenie nr 2048/2008 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 11 września 2008 r.
w sprawie zaakceptowania warunków korzystania ze stołówek zorganizowanych
w przedszkolach i szkołach m.st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół
i przedszkoli do zwalniania z opłat za posiłki;

19. Uchwała nr XVII/326/2011 Rady m.st. Warszawy z dnia 16 czerwca 2011 r. – ze zm. w sprawie opłat za świadczenia i czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach m.st. Warszawy;

20. Konwencja o  Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie ONZ w dniu 20.11.1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).






















SPIS  TREŚCI

Rozdział I
Postanowienia ogólne…………………………………..    str. 5

Rozdział II
Cele i zadania przedszkola …………………………. ..    str. 6

Rozdział III
Organy przedszkola i ich kompetencje ……………. ..    str. 9

Rozdział IV
Organizacja przedszkola…………………………….. ..    str. 16

Rozdział V
Wychowankowie przedszkola…………………………     str. 23

Rozdział VI
Rodzice .................................…………………………     str. 30

Rozdział VII
Pracownicy przedszkola .............................................   str. 32

    Rozdział VIII   
           Postanowienia końcowe…………..……………………… str. 36













Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1
1. Przedszkole działa na podstawie: Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), aktu założycielskiego
i  niniejszego statutu.

2. Organem prowadzącym jest: Miasto Stołeczne Warszawa.    
   
3. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje: Kuratorium Oświaty
w Warszawie,  Al. Jerozolimskie 32.

4.  Nazwa  przedszkola  zawiera informacje:
1) Przedszkole  publiczne  ogólnodostępne.
2) Ustalony  przez  organ  prowadzący  numer  przedszkola  - to  nr 190.
3) Przedszkole nr 190 ma siedzibę w budynku wolnostojącym w Warszawie, przy                     ul. Racławickiej  30a.
4) Nazwa  przedszkola używana w  pełnym  brzmieniu:
Przedszkole nr 190   
      ul. Racławicka 30a    
      02-601 Warszawa
      tel./fax. (22) 844 11 74        
5. Na wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców organ  prowadzący  może  nadać przedszkolu imię.
                          
6.  Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:

a)   Miasto Stołeczne Warszawa,
b)  Rodziców, w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu oraz za opłat za żywienie,
c) Przychody konta dochodów własnych. 

 7. Przedszkole    prowadzi     gospodarkę   finansową    według    zasad   określonych  w ustawie o finansach publicznych.  Podstawą gospodarki   finansowej   przedszkola jest  plan dochodów i wydatków na dany rok  kalendarzowy  zwany  „ planem  finansowym”.  

8. W przedszkolu  utworzony  jest  rachunek  dochodów własnych, posiadający  własny rachunek bankowy. Przedszkole może gromadzić na rachunku dochodów  własnych dochody określone w uchwałach  Rady Miasta Stołecznego Warszawy. Rada  Miasta  ustala źródła dochodów i ich przeznaczenie.

9. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane będą zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.

10. Przedszkole może wynajmować pomieszczenia na działalność gospodarczą, o ile nie koliduje to z podstawowymi zadaniami przedszkola.



Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§2
1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i edukacyjną. Zapewnia  dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. 

2. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych.
3. Do najważniejszych zadań przedszkola należą:
1) sprawowanie opieki nad dziećmi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego ich rozwoju;
2) wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym oraz  przyrodniczym;

3) zapewnienie opieki, wychowania i nauczania w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa, w  warunkach poszanowania godności osobistej;

4) zapewnienie wychowankom właściwie  zorganizowanego  procesu opiekuńczo - edukacyjnego, z  uwzględnieniem zasad: zaspokajania potrzeb dziecka, indywidualizacji oraz aktywności;
5) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez  współpracę
z   psychologiem, logopedą oraz innymi specjalistami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci;

6) współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie jej w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeby w podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz w przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej;
7)    przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie  wiedzy   o   tych   prawach,
8)   umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
4. Cele realizowane przez przedszkole,  w ramach obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
1)  wspomaganie    dzieci     w     rozwijaniu     uzdolnień    oraz    kształtowaniu  czynności intelektualnych  potrzebnych  im  w  codziennych  sytuacjach  i  w  dalszej edukacji,

2) budowanie  systemu    wartości,   w    tym    wychowanie    dzieci    tak,   żeby    lepiej orientowały  się  w  tym,  co  dobre  i  co  złe,

3) kształtowanie  odporności emocjonalnej   koniecznej do racjonalnego radzenia sobie  w  nowych   i   trudnych    sytuacjach,   w   tym   także   do  łagodnego znoszenia   stresów i porażek,

4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych  relacjach z dziećmi i dorosłymi,

5) stwarzanie   warunków   sprzyjających wspólnej  i  zgodnej  zabawie  oraz  nauce  dzieci o  zróżnicowanych  możliwościach  fizycznych  i  intelektualnych,

6) troska o   zdrowie   dzieci   i   ich   sprawność   fizyczną; zachęcanie  do   uczestnictwa w  zabawach  i  grach  sportowych,

7) budowanie dziecięcej wiedzy  o  świecie  społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności  prezentowania  swoich  przemyśleń  w  sposób  zrozumiały   dla innych,

8) wprowadzenie    dzieci   w   świat    wartości    estetycznych   i   rozwijanie   umiejętności wypowiadania  się  poprzez  muzykę,  małe  formy   teatralne   oraz   sztuki   plastyczne,

9) kształtowanie    u    dzieci   poczucia    przynależności   społecznej  ( do  rodziny,   grupy rówieśniczej  i  wspólnoty  narodowej )  oraz  postawy  patriotycznej,

10) zapewnienie  dzieciom  lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości 
i  umiejętności,  które  są ważne w edukacji szkolnej.

5.  Szczegółowe cele i zadania przedszkola oraz sposoby ich realizacji zawierają następujące dokumenty: koncepcja  pracy przedszkola, plan nadzoru pedagogicznego,  roczny plan pracy przedszkola, miesięczne plany pracy dydaktyczno – wychowawczej poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

6. Zadania przedszkola w zakresie udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej:
1) Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.

2) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.

3) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.

4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych
w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

5) Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.

6)Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy i logopedzi.

7) Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:
a. rodzicami dzieci,
b. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi,
c. placówkami doskonalenia nauczycieli,
d. innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
e.  organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny
i dzieci.

8) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
a. rodziców dziecka,
b. nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
c. poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.

9) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w formie:
a. zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
b. porad i konsultacji.

10) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci
i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

11) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 5.

12) Zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 4.

13) Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia terapeutyczne organizowane są dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 10.

14) Porady i konsultacje dla dzieci oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców i nauczycieli prowadzą nauczyciele i specjaliści.

15) Nauczyciele oraz specjaliści prowadzą działania mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci oraz rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień, a także zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci.

16) Działania, o których mowa w punkcie 15, obejmują obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.

17) W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora.

18) Planowanie i koordynowanie udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy do obowiązków zespołu składającego się z nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.

19) Zespół, o którym mowa w punkcie 18 powołuje dyrektor przedszkola.

20) Zespół tworzony jest dla:
a.  dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii,
b.  dziecka, w stosunku do którego stwierdzono, że ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – niezwłocznie po przekazaniu przez nauczyciela lub specjalistę informacji o potrzebie objęcia dziecka taką pomocą.

21) Pracę zespołu koordynuje osoba wyznaczona przez dyrektora. Jedna osoba może koordynować pracę kilku zespołów.

22) Zadania i sposób działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają przepisy szczególne.

23) Zadaniem psychologa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
a. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron dziecka,
b. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

24) Zadaniem logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
a. prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci,
b. diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym dzieciom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z tym dzieckiem,
c. prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci,
d. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
e. współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka.


ROZDZIAŁ III
Organy  przedszkola i ich kompetencje

§ 3
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.

2. Głównym celem działania wyżej wymienionych organów jest:
1) współdziałanie ze sobą w kierunku poszukiwania nowych form i metod pracy przedszkola;
2) ustawiczna wymiana informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach;
3) pozyskiwanie środków finansowych, dzięki którym zapewni się prawidłowe funkcjonowanie przedszkola.


§ 4

Dyrektor  Przedszkola
1. Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa Ustawa o Systemie Oświaty oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
2. Dyrektor wyłaniany jest w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący.
3. Dyrektor kieruje bieżącą działalnością  przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
4. Dyrektor    przedszkola     jest     jednoosobowo     odpowiedzialny      za     placówkę                   i  prowadzoną  w  niej działalność, a  w  szczególności  za:
1) wykonywanie   zadań   związanych   z  zapewnieniem  bezpieczeństwa   dzieciom 
i  pracownikom  w  czasie  zajęć  organizowanych  przez  przedszkole;

2) tworzenie dzieciom optymalnych warunków rozwoju;

3) właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją;

4)   prawidłowe, zgodne   z   obowiązującymi   przepisami prawa prowadzenie  dokumentacji  kadrowej,  finansowej oraz kancelaryjno  –  archiwalnej;

5) organizację pracy w placówce;

6) kierowanie polityką kadrową przedszkola, w tym  m.in.:  zatrudnianie  i   zwalnianie nauczycieli   oraz   innych  pracowników  przedszkola,  przyznawanie  nagród  oraz wymierzanie   kar     porządkowych   nauczycielom i innym pracownikom;

7) organizację  administracyjnej, finansowej  i  gospodarczej  obsługi  przedszkola;

8) planowanie oraz prawidłową  realizację  planu  finansowego  przedszkola, zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami prawa;

9) występowanie z wnioskami po  zasięgnięciu  opinii  Rady  Pedagogicznej  i   Rady Rodziców,    w      sprawach    odznaczeń,    nagród    i    innych    wyróżnień     dla nauczycieli    i    innych   pracowników   placówki;

10)    prawidłowy    przebieg  procesu   rekrutacji   dzieci   do   przedszkola.  

5. Do obowiązków Dyrektora należy:
1)  dokonywanie kontroli obiektów należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów - jeśli przerwa w działalności przedszkola trwała co najmniej 2 tygodnie ( z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące w niej udział; kopię protokołu przekazuje się organowi prowadzącemu);

 2) przygotowanie arkusza organizacji pracy przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;

3)  ustalanie ramowego rozkładu dnia zgodnie z  obowiązującą  podstawą  programową, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy;

4) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;

5) wstrzymywanie realizacji uchwał   Rady  Pedagogicznej  oraz   Rady Rodziców - niezgodnych  z  przepisami prawa i  powiadamianie  o  tym  niezwłocznie  organu prowadzącego oraz organu sprawującego  nadzór pedagogiczny. Organ  sprawujący  nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w przypadku stwierdzenia   jej   niezgodności 
z  prawem, po zasięgnięciu  opinii  organu  prowadzącego.  Rozstrzygniecie  organu  sprawującego nadzór  pedagogiczny  jest  ostateczne;

6) dopuszczanie do użytku w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego, na wniosek nauczyciela lub nauczycieli, po zasięgnięciu opinii lub nauczyciela posiadającego wykształcenie wyższe,  kwalifikacje do pracy w przedszkolu oraz stopień nauczyciela mianowanego/dyplomowanego lub po zasięgnięciu opinii doradcy metodycznego;

7) podawanie  do   publicznej   wiadomości do   dnia 31 sierpnia  każdego roku,  zestawu programów wychowania przedszkolnego, który będzie obowiązywał w nowym roku szkolnym;

8) wykonywanie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli, tzn. zapewnienie   nauczycielom ubiegającym się o awans prawidłowego przebiegu stażu,  dokonywanie   oceny   dorobku  zawodowego  nauczycieli  za  okres  stażu, powoływanie  i   przewodniczenie  komisji  kwalifikacyjnej  dla nauczycieli stażystów ubiegających  się  o  awans  zawodowy  na   stopień   nauczyciela   kontraktowego, nadanie   stopnia   awansu  zawodowego  na  stopień  nauczyciela  kontraktowego, praca   w    składzie    komisji    egzaminacyjnej    dla    nauczycieli    kontraktowych ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego oraz w komisji kwalifikacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na  stopień  nauczyciela dyplomowanego;

9) organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym   specjalistycznej  pomocy      dla dzieci niepełnosprawnych lub z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszczających do przedszkola, powoływanie zespołów do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wybór osób koordynujących ich pracę,

10) opracowanie programu oraz harmonogramu poprawy efektywności nauczania
I wychowania - w przypadku stwierdzenia podczas ewaluacji zewnętrznej niedostatecznych wyników  pracy (poziom spełniania wymagań – E) w obszarze efekty pracy przedszkola;
 
11) współpraca  z organem   prowadzącym,   instytucjami  nadzorującymi 
i   kontrolującymi,   a   także   ze   środowiskiem   lokalnym;

12) współdziałanie   z   organizacjami   związkowymi wskazanymi przez pracowników;
13) administrowanie    Zakładowym    Funduszem    Świadczeń    Socjalnych , zgodnie
z   regulaminem; 

14) powiadamianie dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko 6-letnie
o spełnianiu przez nie w przedszkolu obowiązku  rocznego przygotowania przedszkolnego;

15) organizowanie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego 
w porozumieniu z organem prowadzącym;

16) opracowywanie   regulaminów  oraz procedur o  charakterze wewnętrznym
w oparciu o obowiązujące przepisy prawne;

17) informowanie pracowników przedszkola o zmianach legislacyjnych dotyczących prawa oświatowego i kodeksu pracy;

18) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

6. Dyrektor sprawując nadzór pedagogiczny wykonuje w szczególności następujące zadania:
1) opracowuje i przedstawia Radzie  Pedagogicznej plan nadzoru pedagogicznego,
w terminie  do 15  września  roku  szkolnego,  którego plan dotyczy;
 
2) nie rzadziej niż dwa razy w roku zapoznaje Radę Pedagogiczną z ogólnymi wnioskami wynikającymi ze sprawowanego  nadzoru oraz informacjami o działalności przedszkola

3) do 31 sierpnia każdego roku przedstawia  Radzie Pedagogicznej sprawozdanie
z realizacji planu nadzoru;

4)  planuje i organizuje ewaluację wewnętrzną, czyli diagnozę oraz ocenę działalności przedszkola w wybranych obszarach;

5) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych;

6) wspiera  rozwój  zawodowy  nauczycieli  w  szczególności  przez  organizowanie szkoleń, narad i konferencji oraz poprzez systematyczną  współpracę  z  placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli;

7) gromadzi wiedzę  o  pracy  nauczycieli, w  celu  dokonywania   oceny   ich  pracy, zgodnie z odrębnymi   przepisami;

8) pozyskuje informacje niezbędne   do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli. 

7. Dyrektor jest uprawniony do wydawania decyzji o:
- przyjęciu dziecka do przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przyjęciu dziecka do przedszkola w miarę wolnych miejsc w ciągu roku szkolnego,
- skreśleniu wychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, w oparciu
o uchwałę Rady Pedagogicznej.

8. Dyrektor przedszkola,  po wyrażeniu pozytywnej opinii przez Radę Pedagogiczną
i Radę Rodziców   może   wyrazić   zgodę   na   podjęcie   w   przedszkolu   działalności  przez stowarzyszenia    i    organizacje,    których     statutowym    celem     jest      działalność wychowawcza     wśród     dzieci    albo     rozszerzenie    form    pracy     dydaktycznej, wychowawczej  lub  opiekuńczej  przedszkola na  wcześniej uzgodnionych warunkach.

9.  W wykonywaniu swych zadań dyrektor przedszkola współdziała z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i rodzicami, a w szczególności:

1) zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola;
2) w przypadku wyrażania sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.

§ 5
Rada  Pedagogiczna
1.  Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzi dyrektor  oraz wszyscy nauczyciele   pracujący w przedszkolu.

3. Dyrektor przedszkola jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
4. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który
nie może być sprzeczny z niniejszym statutem i obowiązującymi przepisami.

5. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przez przewodniczącego zgodnie
z harmonogramem zawartym w załączniku do planu nadzoru pedagogicznego. Mogą się również odbywać na wniosek 1/3 członków Rady, bądź  z inicjatywy organu prowadzącego przedszkole lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Udział
w zebraniach jest obowiązkowy.

6. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć, z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

7. Przewodniczący prowadzi i zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie
z regulaminem Rady.

8. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1)  zatwierdzanie statutu przedszkola, a także wprowadzanych w nim zmian;
2)  zatwierdzanie planów, koncepcji pracy przedszkola;
3)    zatwierdzanie zestawu programów wychowania przedszkolnego na dany rok szkolny;
4)      podejmowanie  uchwał   w  sprawie  innowacji  i  eksperymentów pedagogicznych;
5)      uchwalanie Regulaminu  Rady Pedagogicznej;
6)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
7)      podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków 
w trakcie roku szkolnego.

9. Rada Pedagogiczna opiniuje  w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, zwłaszcza projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia;
2)  projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4)  propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych, dodatkowych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych ;
5) pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy.

10. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, 
w obecności co najmniej połowy jej członków.

11. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Dopuszcza się protokołowanie komputerowe.
12. Osoby uczestniczące w posiedzeniu Rady Pedagogicznej  obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady. Członkowie Rady są również zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców,                  a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom.

13. Rada Pedagogiczna wyłania ze swego grona jednego przedstawiciela biorącego udział w posiedzeniu komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.

14. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem
o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora przedszkola.


§ 6
Rada Rodziców
1. Rada Rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz przedszkola, wspierającym jego działalność statutową, stanowiącym reprezentację wszystkich rodziców.

2. Zasady tworzenia Rady Rodziców szczegółowo określa Ustawa o systemie oświaty.
3. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

4. W wyborach, o których mowa w ust. 28 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

5. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa się
w szczególności:
1)wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
2)szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola i obowiązującymi przepisami.

6. Rada Rodziców współdziała z pozostałymi organami przedszkola.

7. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora oraz Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.

8. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie:
a) regulaminu Rady Rodziców,
b) programu wychowawczego i profilaktycznego w porozumieniu z Radą Pedagogiczną,
 
2) opiniowanie:
a) projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola
b) pracy nauczyciela odbywającego staż na kolejny stopień awansu zawodowego, na wniosek dyrektora przedszkola
c) programu i harmonogramu poprawy efektywności nauczania lub wychowania przedszkola -  w przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu;

9. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady określa regulamin Rady Rodziców.

10. Rada Rodziców może inicjować i organizować formy bezpośredniej pomocy dotyczącej bieżącej działalności przedszkola.

11. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie  jak  najlepszych  warunków rozwoju wychowankom oraz doskonalenie jakości pracy placówki.

12. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola.

13. Ustala  się   następujące  zasady  współdziałania  organów  przedszkola:

1)     każdy z nich działa i  podejmuje  decyzje  w  ramach  swoich  kompetencji  określonych    w niniejszym statucie oraz w stosownych przepisach prawnych,

2)     każdy z nich na bieżąco informuje pozostałe organy o planowanych działaniach.

14. Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
1) podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów,
2) sprawy sporne między organami rozstrzyga dyrektor przedszkola drogą  rozmów i negocjacji ze stronami, uwzględniając ich ustawowe kompetencje,
3) na terenie przedszkola zabronione są wszelkie działania agresywne, zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów  i gestów.

15. Tryb rozwiązywania sporów między Dyrektorem przedszkola i Radą Pedagogiczną.

Dyrektor  i   Rada   Pedagogiczna    powinni   dążyć  do polubownego załatwiania sporów w toku:
1) indywidualnych rozmów,
2) nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej zwoływanych na  wniosek  dyrektora lub Rady Pedagogicznej – w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku,
3) nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej, z  udziałem  organu   prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny  –  w ciągu 14 dni od daty  zgłoszenia wniosku.

 16. W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie:
1) do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej,
2) do organu prowadzącego - w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

17. Tryb rozwiązywania  sporów  między Dyrektorem lub Radą  Pedagogiczną i Radą  Rodziców.

Dyrektor,   Rada  Pedagogiczna  i  Rada  Rodziców  dążą do polubownego załatwiania sporu w toku:
1) indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami,
2) indywidualnej rozmowy nauczyciela z rodzicami, z udziałem dyrektora,
3) indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami,
4)zebrania z rodzicami zwołanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora,
w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola,
5) zebrania z rodzicami, z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zwoływanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu miesiąca od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.

18. W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu Rada Rodziców, bądź rodzic  ma  prawo
zwrócić  się do:
1) organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej,
2) do organu prowadzącego – w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

19. Spory między organami przedszkola mogą być rozstrzygane przez komisję pojednawczą. Komisję pojednawczą powołuje Dyrektor. W jej skład wchodzi po dwóch przedstawicieli Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców oraz Dyrektor jako przewodniczący. Jeśli Dyrektor jest stroną w konflikcie, na przewodniczącego powołuje się innego przedstawiciela Rady Pedagogicznej.

20. Strony zwaśnione prezentują własne stanowiska komisji pojednawczej, a komisja ustala sposób głosowania odnośnie rozwiązywanego problemu. W razie braku porozumienia stanowisko zajmują przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Rozdział IV
Organizacja Przedszkola

§ 7
1. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

2. Szczegółową organizację pracy na dany rok szkolny określa arkusz organizacyjny przedszkola.

3. Arkusz, o którym mowa opracowuje dyrektor przedszkola.

4. Arkusz organizacyjny zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący.

5. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:

1) liczbę dzieci,  liczbę oddziałów oraz czas ich pracy,
2) liczbę pracowników, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
3) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,
4) czas realizacji podstawy programowej w danym roku szkolnym.

6. Wszelkie zmiany organizacyjne, w ciągu roku szkolnego dokonywane są w formie aneksu do arkusza.



7. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci
z jednego rocznika, jednakże dopuszcza się możliwość tworzenia grup mieszanych, składających się z dzieci w zbliżonym wieku.

8. Przedszkole jest 4-oddziałowe.
9. Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 100.
10. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25.
11. Dyrektor    przedszkola    powierza     każdy    oddział     przedszkolny    opiece    dwóch nauczycieli,  a w   wyjątkowych   sytuacjach  jednemu nauczycielowi, po uprzednim wyrażeniu przez niego zgody.

12.     W miarę możliwości organizacyjnych, dla zapewnienia ciągłości oraz skuteczności pracy wychowawczej, nauczyciele prowadzą oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci z tego oddziału w przedszkolu.

13. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.

14. W przedszkolu dodatkowo zatrudniony jest logopeda w wymiarze zgodnym
z arkuszem organizacyjnym.

15. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci Dyrektor Przedszkola i Rada Pedagogiczna mogą ustalić wewnętrznie inną organizację pracy oddziałów, kierując nauczycieli  do wykonywania zadań dodatkowych w placówce w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo – dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci.

16. W oddziale  dla  dzieci  3-letnich  lub  dzieci  3  i  4-letnich, w  którym  jest minimum dziesięcioro 3-latków zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.

17. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada :
1)       sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
2)       toalety,
3)       salę gimnastyczną,
4)       gabinet logopedyczno - psychologiczny,
5)    salkę do zajęć dodatkowych,
6)       pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,
7)       kuchnię,
8)       szatnię dla dzieci,
9)    ogród przedszkolny.
18. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, dostosowany do możliwości fizycznych i umysłowych dzieci, oczekiwań rodziców oraz założeń programowych.
Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu nr 190:
7.00 - 8.30      Schodzenie się dzieci. Zabawy w kącikach zainteresowań. Praca  
                       indywidualna z dziećmi. Zabawa ruchowa (grupy młodsze), ćwiczenia 
                       poranne (grupy starsze).
8.20 – 8.30     Zabiegi higieniczne, przygotowanie do śniadania.
8.30 – 9.00     Śniadanie.
9.00 – 10.00   Zajęcia edukacyjne – realizacja podstawy programowej oraz 
                       dopuszczonych do użytku w danym roku szkolnym programów 
                       wychowania przedszkolnego.
10.00 – 10.15  Drugie śniadanie.
10.30 – 11.45  Zajęcia i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym. Zabawy 
                        podejmowane z inicjatywy dzieci. Spacery po najbliższej okolicy.
11.45 – 12.00  Czynności porządkowe i higieniczne. Przygotowanie do obiadu
12.00 –12.45   Obiad
12.45 – 14.15  Odpoczynek poobiedni (grupy młodsze). 
                        Kwadrans na     bajkę. Ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć 
                        edukacyjnych. Zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci. Zabawy
                        w ogrodzie. Zajęcia dodatkowe (grupy starsze).
14.15 – 14.30  Czynności porządkowe. Zabawa ruchowa. Czynności higieniczno –   
                        sanitarne.
14.30 – 15.00  Podwieczorek
15.00 – 17.30  Kontynuacja działalności edukacyjnej – praca indywidualna, zajęcia
                        w małych zespołach. Omówienie z dziećmi wydarzeń dnia. Zabawy 
                        dowolne według zainteresowań dzieci. Zabawy w ogrodzie. Zajęcia   
                        dodatkowe.

19. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia .

20. Praca dydaktyczno - wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu
o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz na podstawie dopuszczonych przez dyrektora do użytku programów wychowania przedszkolnego.

21. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
22. Realizacja założeń programowych odbywa się poprzez różne formy pracy
z dziećmi.

23. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 minut - w oddziałach najmłodszych do 30 minut
w oddziałach dzieci starszych.

24. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego                        
z odpowiednio dobranymi urządzeniami, dostosowanymi ich wieku.

25. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.

26. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup, odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb
i możliwości dzieci.

27. Na zajęciach poza terenem placówki zapewniona jest opieka dorosłych w ilości:
1) 1 opiekun na 10 dzieci – podczas spacerów poza teren przedszkolny,
2) 1 opiekun na 5 dzieci w przypadku  przejazdu środkami komunikacji miejskiej.

28. Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, stanu zdrowia,  sprawności fizycznej oraz zainteresowań i potrzeb dzieci. Szczegółowe zasady bezpieczeństwa podczas tych form pracy oraz sposób ich dokumentowania określa obowiązujący w przedszkolu regulamin spacerów i wycieczek.

29. Na wniosek rodziców  (opiekunów prawnych) dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych.
30. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość oraz forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, zależą od wyboru rodziców i są przez nich w całości finansowane.

31. Zajęcia  dodatkowe  organizowane  są  w  grupach  zbliżonych  wiekowo.

32. Zajęcia dodatkowe nie mogą odbywać się w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej.

33. W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach dodatkowych dopuszcza się możliwość dokonania odpisu w wysokości:
1) 50% opłaty za nieobecność na co najmniej połowie zajęć w danym miesiącu,
2) 100% opłaty za nieobecność na wszystkich zajęciach w danym miesiącu.

34. W przypadku nie zrealizowania w danym miesiącu ilości zajęć, zgodnej z zawartą umową  z przyczyn,  za które odpowiedzialność  ponosi zleceniobiorca – prowadzący zajęcia,  jest on zobowiązany do przeprowadzenia zajęć nie zrealizowanych zgodnie
z ustalonym harmonogramem w innym terminie ustalonym ze zleceniodawcą – dyrektorem przedszkola. 

       35. Należność za zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w ustalonym przez dyrektora terminie przyjmowania opłat , najpóźniej do dnia 15 każdego miesiąca, z góry. 

36. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
37. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną. Organizację tej działalności określają odrębne przepisy.

§ 8
Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
1. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni
w tygodniu, od poniedziałku do piątku  w godzinach od 7.00  do  17.30, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.

2. Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka realizowane są w przedszkolu od momentu jego otwarcia do godziny 13.00, lecz nie mniej niż 5 godzin dziennie.

3. Rodzice/opiekunowie prawni dzieci przyjętych do przedszkola w okresie rekrutacji oraz rodzice dzieci kontynuujących edukację przedszkolna w kolejnym roku szkolnym składają do dyrektora przedszkola deklarację określającą liczbę godzin korzystania przez dziecko ze świadczeń przedszkola i liczbę posiłków w czasie pobytu dziecka
w przedszkolu w kolejnym roku szkolnym.

4. Rodzice/opiekunowie prawni dzieci przyjętych w innym terminie składają deklarację określającą liczbę godzin korzystania przez dziecko ze świadczeń przedszkola i liczbę posiłków w czasie pobytu dziecka w przedszkolu najpóźniej w dniu przyjęcia dziecka do przedszkola.

5. Zmiana deklaracji może nastąpić w każdym czasie, w trakcie roku szkolnego.

6. Opłata za każdą rozpoczętą godzinę świadczeń udzielanych przez przedszkole
w czasie wykraczającym poza czas określony w ust. 2 wynosi 0,1876% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z zasadami określonymi w ustawie
z dnia 10 października 2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. Nr 200, poz. 1679 z 2002 r. Nr 240, poz.2407 oraz z 2005 r. Nr157,poz.1314), zwanego dalej „minimalnym wynagrodzeniem”, za świadczenia, których zakres obejmuje:

1) organizację gier i zabaw dydaktycznych wspomagających rozwój umysłowy dziecka,
2) organizację gier i zabaw badawczych rozwijających zainteresowania otaczającym światem,
3) organizację zajęć muzycznych, plastycznych lub teatralnych rozwijających uzdolnienia   dzieci,
4) organizację gier i zabaw ruchowych wspomagających rozwój ruchowy dziecka,
5) organizację zabaw wspomagających rozwój emocjonalny i społeczny dziecka,
6) opiekę nad dzieckiem podczas zajęć specjalistycznych, odpoczynku lub spożywania posiłków.

7. Jeżeli z dziennego czasu pracy wynika, że przedszkole rozpoczyna lub kończy zajęcia o niepełnej godzinie, opłata za świadczenia realizowane w tym czasie ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu.

8. Wysokość opłaty ustala się według stanu na pierwszy dzień marca danego roku
i w tej wysokości obowiązuje ona od dnia 1 marca danego roku do ostatniego dnia lutego roku następnego.

9. Wysokość opłat za dany miesiąc ustala się jako iloczyn opłaty i liczby godzin świadczeń udzielonych dziecku w danym miesiącu przez przedszkole w czasie przekraczającym czas określony w ust. 2.

11. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu opłaty nie pobiera się. Rodzic (opiekun prawny) informuje przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania.

12. Przed rozpoczęciem roku szkolnego dyrektor przedszkola pisemnie informuje
rodziców (prawnych opiekunów) o sposobie przekazywania informacji o nieobecności
dziecka w przedszkolu.

13. Nieobecność dziecka w przedszkolu może być zgłaszana w formie pisemnej –
w zeszycie dostępnym w  szatni przedszkolnej, mailowo - na adres przedszkola
p190@mokotow.waw.pl, osobiście lub telefonicznie u nauczyciela prowadzącego
grupę.

14. Zwalnia się z opłaty określonej w ust. 6:
1) wychowanka rodzinnego domu dziecka działającego na terenie m.st. Warszawy oraz dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej zamieszkującej na terenie m.st. Warszawy;
2) jeżeli dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 75% minimalnego wynagrodzenia.

15.W przypadku, gdy dochód na jednego członka gospodarstwa domowego 
przekracza 75% lecz nie przekracza 100% minimalnego wynagrodzenia, opłata wynosi 50% kwoty określonej w ust. 6.

16. W przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza rodzeństwo, opłata za każde dziecko
wynosi 75% kwoty określonej w ust. 6.

17. Opłata  w wysokości określonej w  ust. 12 dotyczy także dziecka, którego
rodzeństwo uczęszcza do innego przedszkola publicznego lub niepublicznego na
terenie m.st. Warszawy.

18. W przypadku zbiegu uprawnień określonych w ust. 15 – 16, przysługuje tylko jedno
uprawnienie wybrane przez rodziców (prawnych opiekunów).

19. Wniosek o obniżenie lub zwolnienie z opłaty za świadczenia wykraczające ponad
czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę rodzice
(opiekunowie  prawni) dziecka uczęszczającego do przedszkola składają do dyrektora
przedszkola.

20. Do wniosku należy dołączyć:

1) osoby nie prowadzące własnej działalności gospodarczej:

a) zaświadczenia o zarobkach brutto dotyczące wszystkich pełnoletnich członków gospodarstwa domowego wydane przez pracodawcę i dotyczące trzech ostatnich miesięcy  poprzedzających  złożenie  wniosku  lub  zaświadczenie  z  urzędu  pracy
o statusie bezrobotnego; w sytuacji utraty dochodów w wyniku w szczególności rozwiązania stosunku pracy, przebywania na urlopie wychowawczym lub urlopie bezpłatnym zaświadczenie o zarobkach brutto może dotyczyć tylko ostatniego miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku,

b) oświadczenie dotyczące wszystkich pełnoletnich członków gospodarstwa domowego o wysokości innych dochodów brutto uzyskanych poza stosunkiem pracy,
o którym mowa w pkt 1 w trzech ostatnich miesiącach poprzedzających złożenie wniosku lub oświadczenie o braku takich dochodów; jako dochody uzyskane poza stosunkiem pracy należy traktować w szczególności otrzymane zasiłki, alimenty, darowizny, dochody z najmu mieszkań i lokali oraz umów zleceń lub umów o dzieło,

c) oświadczenie o liczbie osób będących członkami gospodarstwa domowego;

2)  osoby prowadzące własną działalność gospodarczą:

a) powinny okazać deklarację podatkową PIT za ostatni rok podatkowy poprzedzający złożenie wniosku, stanowiącą podstawę obliczenia przeciętnych miesięcznych dochodów brutto lub inny dokument potwierdzający wysokość osiągniętych dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wystawiony przez urząd skarbowy lub stanowiący podstawę rozliczeń z urzędem skarbowym; w sytuacji utraty dochodów
w wyniku likwidacji własnej działalności gospodarczej dokument potwierdzający wysokość osiągniętych dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej może dotyczyć tylko ostatniego miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku,

b) dołączyć oświadczenie o wysokości dochodów brutto uzyskanych z innych źródeł nie wymienionych w dokumentach, o których mowa w pkt 1 w trzech ostatnich miesiącach poprzedzających złożenie wniosku lub oświadczenie o braku takich dochodów; jako dochody uzyskane z innych źródeł należy traktować w szczególności otrzymane zasiłki, alimenty, darowizny, dochody z najmu mieszkań i lokali oraz umów zleceń lub umów o dzieło,

c) oświadczenie o liczbie osób będących członkami gospodarstwa domowego.

21. Dokumenty dotyczące weryfikacji dochodów muszą złożyć wszyscy pełnoletni członkowie gospodarstwa domowego.

22. W przypadku ustania okoliczności stanowiących podstawę zwolnienia z opłaty za
świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie,
wychowanie i opiekę lub jej obniżenia,  rodzice (opiekunowie prawni) dziecka powinni
niezwłocznie powiadomić o tym fakcie dyrektora przedszkola, w celu naliczenia opłaty
w pełnej wysokości.

23. Dyrektor przedszkola rozpatruje wniosek o obniżenie lub zwolnienie z opłaty za
świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie,
wychowanie i opiekę w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

24. Zwolnienie lub obniżenie opłaty za świadczenia wykraczające ponad czas
przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę następuje na okres nie
dłuższy niż 6 miesięcy.

25. Ilekroć w statucie jest mowa o dochodach rodziców lub dochodach opiekunów 
prawnych oznacza to zawsze dochody brutto.

26. Opłatę za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne
nauczanie, wychowanie i opiekę wnosi się w okresach miesięcznych, w terminie do
15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego opłata dotyczy.

     27. W uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może, na wniosek rodzica
    (opiekuna prawnego) dziecka wydłużyć termin wnoszenia opłat, jednak nie dłużej niż  
    do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego opłata dotyczy.

       28. Przedszkole prowadzi odrębnie rachunek bankowy przeznaczony na wpłaty za 
      przedszkole i rachunek bankowy przeznaczony na wpłaty za  żywienie. Dyrektor
      przedszkola informuje rodziców (opiekunów prawnych) o numerach tych rachunków
      bankowych.
     
      29. Opłatę wnosi się przelewem na wskazany przez dyrektora przedszkola numer 
      rachunku bankowego, bądź w  formie gotówkowej u kierownika gospodarczego.

§ 9
Zasady odpłatności za żywienie
1. Do korzystania z posiłków w przedszkolu uprawnieni są jego wychowankowie oraz pracownicy.
2. Wysokość dziennej stawki żywieniowej określa dyrektor po zapoznaniu się
z aktualną kalkulacją cen, jednak nie może być ona wyższa niż 0,7% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na zasadach i w trybie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.).
3. Koszty żywienia dziecka w przedszkolu  pokrywane są w pełni przez rodziców, bądź opiekunów,  według wzoru: aktualna wysokość stawki dziennej x liczba dni roboczych w danym miesiącu.

4. Opłaty za żywienie wnosi się w okresach miesięcznych, z góry do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje korzystanie z posiłków przelewem na wskazany rachunek bankowy lub gotówką u kierownika gospodarczego, w dni wyznaczone przez dyrektora przedszkola.

5. W uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może, na wniosek rodzica lub pracownika uprawnionego do korzystania z posiłków w przedszkolu, wyznaczyć inny niż określony w ust. 4 termin wniesienia opłaty za korzystanie z posiłków.

6. W przypadku nieobecności dziecka lub pracownika przedszkola dzienna wysokość opłaty za  korzystanie z posiłków podlega zwrotowi za każdy, z wyłączeniem pierwszego, dzień nieobecności – z zastrzeżeniem ust. 7. Zasada ta ma również zastosowanie w przypadku rezygnacji z posiłku w danym dniu.

7.  Dopuszcza się możliwość zwrotu dziennej opłaty za żywienie za pierwszy dzień nieobecności lub pierwszy dzień rezygnacji z posiłków – pod warunkiem zgłoszenia nieobecności lub rezygnacji najpóźniej w tym dniu do godz. 9.00. Rozliczenie następuje z dołu.

8. Dyrektor przedszkola upoważniony jest do udzielania zwolnień z opłat za korzystanie z posiłków w całości lub części, w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny dziecka oraz w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.

9. Zwolnień, o których mowa w ust. 8, udziela się w sytuacji, gdy nie jest możliwe  uzyskanie dofinansowania posiłków z pomocy społecznej.

10. Wzór wniosku w sprawie zwolnienia z opłat za korzystanie przez dziecko
z posiłków  w przedszkolu stanowi załącznik do zarządzenia  nr 2048/2008 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 11 września 2008r. w sprawie zaakceptowania warunków korzystania ze stołówek zorganizowanych w przedszkolach i szkołach m.st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół i przedszkoli do zwalniania z opłat za posiłki.

11. Wniosek, o którym mowa w ust. 10 składany jest do dyrektora przedszkola przez rodziców/opiekunów prawnych, nauczycieli lub inne pełnoletnie osoby. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenia o wysokości dochodów, a przypadku, gdy nie jest  możliwe ich uzyskanie, mogą to być oświadczenia o wysokości dochodów lub inne dokumenty potwierdzające trudną sytuację materialną dziecka, np. zaświadczenia
z OPS-u.

12. Skutki finansowe udzielonych zwolnień, o których mowa w ust.8, muszą znajdować
zabezpieczenie w planie wydatków przedszkola.

Rozdział V
Wychowankowie Przedszkola

§ 10
1. Do przedszkola przyjmowane są dzieci od 3 do 5 lat.
2. Dzieci 2,5 letnie mogą ubiegać się o przyjęcie do przedszkola w rekrutacji uzupełniającej, w miarę wolnych miejsc.

3. Pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkola mają dzieci 5 - letnie.

4. Dziecko w wieku 5 lat obowiązane jest odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.

5. Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje
się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
przedszkola.

6. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
Na odroczenie zezwala, w drodze decyzji, dyrektor publicznej szkoły podstawowej,
w obwodzie której dziecko mieszka, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

7. Dziecko w wieku powyżej 6-lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego,
może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do 10 roku życia. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły publicznej, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

8. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności do:
1) opieki i ochrony przed wszelkimi formami  wyrażania  przemocy  fizycznej  bądź  psychicznej,
2) akceptacji takim, jakie jest,
3) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
4) ochrony i poszanowania jego godności osobistej  oraz własności,
5) odkrywania, pobudzania i wzmacniania własnego potencjału twórczego,
6) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
7) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego zgodnego  z  tempem  indywidualnego   rozwoju, odpowiadającego możliwościom  psychofizycznym oraz potrzebom i zainteresowaniom,
8) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
9) aktywnego  kształtowania  kontaktów  społecznych  i  otrzymania  w  tym  pomocy,
10) doświadczania   konsekwencji   własnego   zachowania, ograniczonego  względami    bezpieczeństwa  własnego  i  innych,
11) prawo do znajomości swoich praw .
9. W razie powzięcia wiadomości wskazującej na prawdopodobieństwo nieprzestrzegania praw dziecka przez jego rodziców lub opiekunów, dyrektor przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej powiadamia właściwe instytucje takie, jak Policja lub Sąd Rodzinny. 

10. O zaobserwowanych, niepokojących sygnałach dotyczących zdrowia dziecka nauczycielka danego oddziału niezwłocznie powiadamia rodziców.

11. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi medyczne bez uprzedniego porozumienia z rodzicami, z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy.
12. Pracownicy przedszkola nie mogą podawać dzieciom lekarstw.

13. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

14. Wychowankowie powinni być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
15. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice, bądź opiekunowie, we wrześniu, na początku roku szkolnego.
§ 11
Rekrutacja do przedszkola
1.Szczegółowe zasady rekrutacji do przedszkola określa organ prowadzący. 

2. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności,                   
z wykorzystaniem elektronicznego systemu ewidencji podań. System umożliwia sprawne przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego oraz optymalne wykorzystanie miejsc.
 
3. Postępowanie rekrutacyjne wspomagane systemem przeprowadzane jest  zgodnie
z ustalonymi w m.st. Warszawa zasadami i kryteriami prowadzenia zapisów, w terminach określonych w harmonogramie.

4. Zasady rekrutacji do przedszkola.   
1) W elektronicznej rekrutacji biorą udział dzieci zamieszkałe w Warszawie.
2) Dzieci 2,5 letnie mogą ubiegać się o przyjęcie do przedszkola w rekrutacji uzupełniającej, w miarę wolnych miejsc.
3) Dzieci spoza Warszawy mogą ubiegać się o przyjęcie do przedszkola na wolne miejsca we wrześniu.
4) Kontynuacja edukacji przedszkolnej dzieci uczęszczających do przedszkola.
a. Rodzice, których dzieci będą uczęszczały do przedszkola w kolejnym roku szkolnym składają pisemne potwierdzenie woli kontynuowania edukacji przedszkolnej przez ich dziecko na druku pobranym z serwisu Biura Edukacji lub bezpośrednio w przedszkolu.
b. Dane dziecka kontynuującego edukację wprowadza do systemu dyrektor przedszkola.
c. Po wprowadzeniu danych dyrektor przedszkola przekazuje rodzicom hasło dostępu do indywidualnego konta dziecka w systemie, w celu umożliwienia sprawdzenia poprawności wprowadzonych danych.
5)  Elektroniczna rekrutacja do przedszkola.
a. Rodzice/prawni opiekunowie ubiegający się o przyjęcie dziecka do przedszkola zobowiązani są złożyć w terminie określonym przez organ prowadzący prawidłowo wypełniony formularz zgłoszenia dziecka.
b. Do przedszkola przyjmowane są formularze, na których wskazane jest przedszkole jako pierwsze na  liście preferencji.
c. Rodzice, którzy mają dostęp do internetu  sami wprowadzają dane dziecka do systemu, drukują wypełniony formularz zgłoszenia, a następnie, po podpisaniu składają go w przedszkolu.
d. Rodzice, którzy nie mają dostępu do internetu pobierają formularz zgłoszenia w dowolnym przedszkolu/szkole, wypełniają go odręcznie i składają – po podpisaniu – w przedszkolu. 
e. Formularz zgłoszenia dziecka do przedszkola podpisują oboje rodzice/prawni opiekunowie dziecka. Podpisy złożone na formularzu są potwierdzeniem zgodności informacji zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.
f. Dyrektor lub osoba przez niego upoważniona sprawdza i potwierdza zgodność
informacji zawartych w formularzu z informacjami w systemie i na tej podstawie wydaje potwierdzenie przyjęcia formularza.

g. Data i godzina złożenia formularza oraz jego zatwierdzenia przez dyrektora nie ma wpływu na kolejność przyjęcia dziecka do przedszkola.
6) Zapisy dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
a. Jeżeli rodzice chcą zapisać dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do oddziału ogólnodostępnego, biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym na zasadach ogólnych, opisanych powyżej. Pobierają formularz zgłoszenia z systemu, z serwisu Biura Edukacji lub bezpośrednio w przedszkolu, wypełniają go odręcznie i składają w przedszkolu. Do formularza dołączają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

5. Kryteria zapisów do przedszkola.   
1) Zarejestrowane w systemie formularze są automatycznie szeregowane zgodnie z kryteriami kwalifikacyjnymi. Każdemu z kryteriów przypisany jest kod liczbowy.
a. Kryteria podstawowe wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 20 lutego 2004 r.:
- dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących (128),
- dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji (128),
- dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych (128).
b. Kryteria dodatkowe:
- dziecko, którego oboje rodzice (prawni opiekunowie) pracują, wykonują pracę na
podstawie umowy cywilnoprawnej, uczą się w trybie dziennym lub prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą (32),
- dziecko wychowywane przez samotnego, pracującego lub uczącego się rodzica/opiekuna prawnego (32),

- dziecko, którego rodzic/rodzice (prawny opiekun/prawni opiekunowie) rozliczają podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym na terenie m.st. Warszawy (32),

- dziecko, którego rodzeństwo kontynuuje edukację w przedszkolu pierwszego wyboru (16),

- dziecko z placówki opiekuńczo-wychowawczej oraz dziecko z  rodziny objętej nadzorem kuratorskim lub wsparciem asystenta rodziny (16),

- dziecko, które ma rodzeństwo z orzeczonym średnim lub znacznym stopniem niepełnosprawności(8),

- dziecko, którego rodzeństwo ubiega się jednocześnie po raz pierwszy o przyjęcie do tego samego przedszkola (4),

- dziecko posiadające dwoje i więcej rodzeństwa poniżej 14 roku życia (2),

- dziecko, którego tylko jedno z dwojga rodziców(prawnych opiekunów) pracuje, wykonuje pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, uczy się w trybie dziennym lub prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą (1),

2) W procesie rekrutacji uwzględniane są tylko kryteria wskazane przez rodziców
w formularzu.
3) Spełnianie kryteriów należy udokumentować przedkładając dyrektorowi przedszkola do wglądu razem z formularzem zapisu odpowiednie dokumenty.
a) Dla dziecka samotnej matki lub ojca potwierdzeniem jest jeden z dokumentów: 
- zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego potwierdzające aktualny stan cywilny (np. zupełny odpis aktu urodzenia dziecka, skrócony odpis aktu małżeństwa z adnotacją
o rozwodzie) lub inne dokumenty potwierdzające stan cywilny,
- wyrok sądu rodzinnego o pozbawieniu praw rodzicielskich lub separacji,
- zaświadczenie z zakładu karnego o odbywaniu kary pozbawienia wolności,
- oświadczenie rodzica o samotnym wychowywaniu dziecka.
b)  Dla "dziecka rodzica, wobec którego orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji  potwierdzeniem jest jeden z dokumentów: 
- ­orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane przez Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,
- orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy lub orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
- ­orzeczenie o uznaniu I lub II grupy inwalidzkiej wydane przez Komisję Lekarską do Spraw Inwalidztwa i Zatrudnienia ZUS przed dniem 1 września 1997 r.,
- orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
- orzeczenie o uznaniu I lub II grupy inwalidzkiej wydane przez Wojskową Komisję Lekarską (żołnierze) albo komisję lekarską podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (funkcjonariusze).
c) Dla dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej potwierdzeniem jest jeden
z dokumentów:  
- ­postanowienie sądu o umieszczeniu dziecka w rodzinie zastępczej,
- zaświadczenie z Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie o przebywaniu dziecka w rodzinie zastępczej lub umowa zawarta między starostą właściwym ze względu na miejsce zamieszkania tej rodziny, a tą rodziną zastępczą, o której mowa w art. 72, ust. 7 ustawy o pomocy społecznej. 
6. W przypadku nie przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnianie kryteriów przyjmuje się, że dziecko nie spełnia danego kryterium.
7. Ostateczną decyzję o przyjęciu dziecka podejmuje dyrektor przedszkola.
8. Przydział do grup przedszkolnych dzieci kontynuujących i przyjętych na dany rok
szkolny dokonywany jest przez dyrektora przedszkola po zakończeniu postępowania
rekrutacyjnego.
9. Organizacja grup przedszkolnych uzależniona jest od liczby i wieku dzieci kontynuujących i dzieci przyjętych oraz możliwości organizacyjnych przedszkola.
10. Listy dzieci zakwalifikowanych i przyjętych do przedszkola podawane są do publicznej wiadomości w terminie  zgodnym z harmonogramem ustalonym przez organ prowadzący.

11. Sprawy sporne, skargi i odwołania w pierwszej kolejności rozpatruje dyrektor   
przedszkola.

12. Od   tej   decyzji   rodzice   mogą   odwoływać   się  za pośrednictwem dyrektora
do organu   prowadzącego.

13. W trakcie roku szkolnego dyrektor przedszkola przyjmuje dzieci w przypadku
zwolnienia miejsca.

14. Przydział do grup dokonywany jest w każdym roku szkolnym i może ulegać zmianie.

§ 12
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola

1. Dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godziny otwarcia,  określonej                 w arkuszu organizacji na dany rok szkolny do godz. 8.20

2. Przyprowadzając dziecko do przedszkola rodzic jest obowiązany poczekać, aż się ono  przebierze, a następnie przekazać je pod opiekę pracownika przedszkola pełniącego dyżur w szatni. 

3. O zamiarze późniejszego przyprowadzenia dziecka do przedszkola rodzic obowiązany jest osobiście lub telefonicznie poinformować jego nauczycielkę,  najpóźniej w tym dniu do godz. 8.30

4. Odbieranie dzieci z przedszkola odbywa się w godz.1245 -1315 oraz od godz.1445 do
godziny określonej w arkuszu organizacji na dany rok szkolny jako godzina zamknięcia przedszkola.

5. W sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny ustalonej jako godzina
zamknięcia przedszkola, nauczycielka zobowiązana jest skontaktować się telefonicznie z jego rodzicami oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu ich przybycia.

6. W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, po upływie godziny nauczyciel powiadamia
o zaistniałym fakcie dyrektora przedszkola oraz najbliższy komisariat policji.

7. Dopuszcza się możliwość przyprowadzania i odbioru  dzieci przez inne osoby dorosłe lub małoletnie – powyżej 16 r.ż., upoważnione na piśmie przez rodziców.

8. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.

9. Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane lub zmienione.

10. Osoba upoważniona do odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód
osobisty i na prośbę nauczycielki okazać go.

11. Nauczyciele nie mogą wydawać dzieci osobom nieupoważnionym, małoletnim oraz nietrzeźwym.

12. O odmowie wydania dziecka i jej przyczynie nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola.

13. W takiej sytuacji nauczycielka lub dyrektor podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami lub innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka. 

14. Dyspozycja jednego z dwojga rodziców dotycząca zakazu odbioru dziecka przez drugiego rodzica  musi posiadać podstawę prawną i powinna być poświadczona na piśmie. 


§ 13
1. Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.

2. Decyzja, o której mowa w ust. 1 podejmowana jest w sytuacjach:  

1. nieieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej ponad 30 dni,
2. dwumiesięcznej zaległości w opłatach za świadczenia udzielane przez przedszkole (żywienie, opłata za pobyt w przedszkolu po godz. 13.00),

3. zachowania dziecka  zagrażającego bezpieczeństwu własnemu lub innych dzieci, przy braku współpracy z rodzicami w sprawach kluczowych, dotyczących problemów  dziecka - kiedy rodzice nie interesują się dzieckiem, nie współpracują z nauczycielami oraz poradnią specjalistyczną, 

4. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,
5. powtarzających się, agresywnych zachowań rodziców dziecka w przedszkolu,
łamiących normy współżycia społecznego i zasady zachowania w instytucji publicznej.
     
3. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji opisanej
w ust. 2 pkt 3 dyrektor przedszkola podejmuje następujące działania:

1. zawiadamia rodziców na piśmie o konieczności podjęcia ścisłej współpracy
z przedszkolem w celu zmiany niepożądanych  zachowań ich dziecka,

2. proponuje rodzicom odpowiednią pomoc ze strony przedszkola, 

3. w przypadku braku współdziałania ze strony rodziców zawiadamia o zaistniałym problemie i zamiarze skreślenia dziecka z listy wychowanków organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

4.  Skreślenie  następuje  na  podstawie  uchwały   Rady  Pedagogicznej. 

5. O podjętej decyzji skreślenia dziecka z listy wychowanków dyrektor powiadamia rodziców na piśmie.

Rozdział VI
Rodzice

§ 14
1. Ilekroć w niniejszym statucie mowa jest o rodzicach dziecka oznacza to również prawnych opiekunów dziecka sprawujących opiekę rodzicielską na podstawie prawomocnego wyroku sądu rodzinnego.

2. Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
1. wzajemna pomoc w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb dzieci,
2. współdziałanie w celu wspierania indywidualnego rozwoju dzieci zarówno
w przedszkolu, jak i w środowisku rodzinnym, 
3. wspieranie w realizacji zadań wynikających z przyjętej koncepcji, programów oraz planów, 

4. doskonalenie jakości pracy przedszkola.

3. Do  obowiązków rodziców dziecka uczęszczającego do przedszkola należy:
1. przestrzeganie niniejszego statutu,   
2. respektowanie   uchwał   Rady   Pedagogicznej i Rady  Rodziców,
3. przestrzeganie obowiązującego w przedszkolu regulaminu przyprowadzania
i odbioru dzieci,
4. terminowe uiszczanie opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole,
5. informowanie  o  przyczynach  nieobecności  dziecka  w  przedszkolu,
6. niezwłoczne  zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
7. po każdorazowej chorobie dziecka okazanie nauczycielce danego oddziału zaświadczenia lekarskiego, że dziecko jest zdrowe  i może uczęszczać do przedszkola,

8. informowanie na piśmie dyrektora przedszkola o swojej czasowej nieobecności lub wyjeździe i ustanowionym pełnomocnictwie notarialnym w sprawowaniu opieki nad dzieckiem przez osoby trzecie,

9. zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dziecka  podlegającego
obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego
 
4. Rodzice mają prawo do:
1. zapoznania się ze statutem przedszkola,
2. znajomości realizowanych programów,
3. zaznajomienia się z koncepcją pracy przedszkola,
4. uczestniczenia w realizacji zadań przedszkola poprzez różne formy współpracy, 
5. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
6. otrzymywania wskazówek od nauczycieli dotyczących sposobów wspierania dziecka adekwatnych do jego indywidualnych potrzeb,
7. wyboru rodzaju zajęć dodatkowych, w których będzie uczestniczyło ich dziecko, 
8. wyrażania i przekazywania nauczycielom oraz dyrektorowi wniosków i opinii na temat pracy przedszkola.

5. Współpraca przedszkola z rodzicami oparta jest na wzajemnych uzgodnieniach
i obejmuje następujące formy:

1. zebrania z rodzicami wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola (organizacyjne), 

2. zebrania grupowe,
3. rozmowy indywidualne z nauczycielami lub dyrektorem,
4. konsultacje u specjalistów – logopedy i psychologa,
5. dni otwarte,
6. zajęcia otwarte,
7. warsztaty dla rodziców i dzieci w ramach programów własnych, realizowanych przez poszczególnych nauczycieli,

8. czytanie dzieciom książek przez chętnych rodziców, w poszczególnych grupach,

9. imprezy i uroczystości z udziałem rodziców i bliskich,
10. strona internetowa,
11. kąciki dla rodziców w szatni,
12. inne wzajemnie ustalone.
Rozdział VII
Pracownicy przedszkola

§ 15
1. Pracownikami przedszkola są:
1. dyrektor,
2. nauczyciele,
3. logopeda,
4. pracownicy administracji i obsługi: kierownik gospodarczy, sekretarka, pomoc nauczyciela, woźne, dozorcy, kucharka, pomoce kuchenne.

2. Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do:
1. jednakowego traktowania wszystkich dzieci i rodziców niezależnie od ich
pochodzenia, stanu majątkowego, wyznania itp.,
2. prezentowania kultury osobistej i taktu,
3. przestrzegania praw dziecka.

3. Do zakresu zadań nauczyciela należy:

1. dbanie o  bezpieczeństwo dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu i poza jego terenem, w czasie wycieczek i spacerów,
2. przestrzeganie przepisów Bhp i Ppoż., 
3.udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku, w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna,
4. informowanie dyrektora przedszkola oraz rodziców  o zaistniałym wypadku lub objawach choroby (temperatura, złe samopoczucie, dziwne zachowanie dziecka),
5. wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci, ich zdolności i zainteresowań,
6. prowadzenie i dokumentowanie obserwacji/diagnozy pedagogicznej mającej na celu poznanie potrzeb rozwojowych dzieci i zaplanowanie działań wspomagających, 
7. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną i inną,
8. współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i edukacji dzieci,  
9. planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno - wychowawczej zgodnie
z obowiązującą podstawą programową,
10. realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby
i zainteresowania dzieci,
11. stosowanie różnorodnych metod nauczania i wychowania oraz urozmaiconych form pracy, 
12. dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska
o estetykę pomieszczeń,
13. stała kontrola bezpieczeństwa miejsc, w których przebywają dzieci (sala zabaw, łazienka, szatnia, teren ogrodu) oraz sprzętów i zabawek,
14. planowanie własnego rozwoju zawodowego, podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
15. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
16. czynny udział w pracach rady pedagogicznej,   
17. realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora wynikających
z bieżącej działalności przedszkola.

4. Do zakresu zadań logopedy należy:

1. przeprowadzanie na początku każdego roku szkolnego badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy dzieci,
2. diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej,
3. kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę,
4. prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy,
5. organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci przy ścisłej współpracy
z nauczycielami oraz rodzicami,
6. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
7. wspieranie nauczycieli w pracy nad rozwijaniem komunikatywnej mowy dzieci,
8. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
9. wykonywanie czynności zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z przyczyn organizacyjnych.

5. Zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa i obowiązki nauczycieli określa Ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.

6. Do zakresu zadań kierownika gospodarczego należy:

1. opieka nad prawidłowym zabezpieczeniem majątku ruchomego, dokumentacji  przedszkola, pieczęci oraz środków pieniężnych otrzymywanych do rozliczenia,
2. prowadzenie księgi inwentarzowej,
3. uczestniczenie przy kasacji sprzętu i spisie z natury,
4. nadzór nad pracownikami obsługi,
5.załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności sprzętów, pomieszczeń i ogrodu przedszkolnego /remonty, konserwacje/,
6.zaopatrywanie przedszkola w środki i sprzęt do utrzymywania czystości; odzież roboczą oraz żywność,
7. pobieranie opłat od rodziców,  z tytułu korzystania z usług przedszkola,
8. opracowywanie jadłospisów,
9. nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,
10. przestrzeganie stawki żywieniowej,
11.sporządzanie raportów żywieniowych,
12.prowadzenie magazynów oraz dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
13.ścisła współpraca z DBFO Mokotów, z przestrzeganiem procedur finansowo księgowych, 
14.uczestniczenie, w razie potrzeby w ogólnych zebraniach rodziców, w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
15.wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji pracy w placówce.

7. Do zakresu zadań sekretarki należy:
1. przyjmowanie interesantów i  udzielanie informacji  w sprawach określonych przez dyrektora, a w razie potrzeby kierowanie do właściwych osób według kompetencji,
2. przyjmowanie rozmów telefonicznych,
3. przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji,
4. odbiór i rejestrowanie pism ze skrytki w DBFO, 
5. prowadzenie archiwum,
6. prowadzenie teczek akt osobowych i spraw kadrowych pracowników,
7. prowadzenie bazy ofert CV,
8. prowadzenie elektronicznego naboru dzieci,
9.opracowywanie i przepisywanie na komputerze pism zatwierdzonych przez dyrektora,
10. aktualizacja strony internetowej,
11. dozorowanie listy obecności pracowników i zeszytu wyjść służbowych,
12. kontrola zwolnień lekarskich pracowników i przedkładanie ich w ciągu dwóch dni od otrzymania do DBFO,
13.dozorowanie aktualności książeczek zdrowia i badań pracowników przedszkola,
14.dostarczanie i odbieranie dokumentów ze wskazanych przez dyrektora urzędów/instytucji,
15. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola.

8. Do zakresu zadań pomocy nauczyciela należy:
1.stała obecność przy dzieciach zarówno w przedszkolu, jak i w ogrodzie oraz podczas wyjść na zewnątrz,
2. pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków:
a) pomoc w ubieraniu i rozbieraniu się,
b) pomoc w łazience przy wykonywaniu czynności higieniczno – sanitarnych,
c) mycie i przebieranie po ”małych przygodach”,
d) dbanie o schludny wygląd,
e) pomoc przy rozdawaniu posiłków,
f) podawanie napojów w ciągu dnia, 
g) pomoc dzieciom słabo jedzącym podczas spożywania posiłków,
3. przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
4. ścisła współpraca z nauczycielką podczas wszystkich zajęć, 
5. pomaganie w przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
6. czynny udział przy dekorowaniu sali , a  w razie konieczności również innych pomieszczeń,
7.doraźne zastępowanie woźnych, przejmowanie ich obowiązków w razie nieobecności w pracy,
8. pełnienie dyżurów w szatni, zgodnie z ustalonym harmonogramem,
9. utrzymywanie we wzorowej czystości pomieszczeń przydzielonych do sprzątania,
10. wykonywanie innych poleceń dyrektora lub kierownika gospodarczego, związanych z organizacją pracy przedszkola.

9.  Do zakresu zadań kucharki należy:

1. przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno – sanitarnych, 
2. uczestniczenie w planowaniu jadłospisów,
3. dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków (śniadania, obiady, podwieczorki)
i wydawanie ich o wyznaczonych godzinach,
4.przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach  żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
5. prowadzenie magazynu podręcznego,
6. dbanie o wzorową czystość w kuchni, pomieszczeniach do niej przynależących oraz sprzętów kuchennych, naczyń i odzieży ochronnej,
7. przestrzeganie przepisów Bhp i Ppoż., 
8.wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji  pracy placówki.

10. Do zakresu zadań pomocy kuchennej należy:
1. pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków,
2.obróbka wstępna warzyw, owoców oraz innych surowców do produkcji posiłków          (czyszczenie, mycie, obieranie, rozdrabnianie),
3. przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki oraz zasadą racjonalnego  gospodarowania artykułami spożywczymi,
4. pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków,
5. mycie naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego, 
6. doraźne zastępowanie kucharki w przypadku jej nieobecności,
7. utrzymywanie w czystości pomieszczeń kuchennych (mebli, sprzętów, naczyń) oraz pomieszczeń  magazynowych, pranie fartuchów  i ścierek,
8. przestrzeganie zasad GHP, GMC oraz przepisów Bhp i Ppoż.
9. wykonywanie innych poleceń dyrektora, kierownika gospodarczego lub kucharki,  związanych z organizacją pracy przedszkola.

11. Do zakresu zadań woźnej oddziałowej należy:
1. czuwanie, wspólnie z nauczycielką nad bezpieczeństwem dzieci,
2. pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych (ubieranie
i rozbieranie, jedzenie, mycie, korzystanie z toalety),
3. pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających, np. sprzątanie po „małych przygodach”;
4. pomoc w czynnościach porządkowych podczas prowadzenia przez nauczyciela zajęć plastycznych i innych wymagających udziału drugiej osoby,
5. uczestniczenie w spacerach i wycieczkach organizowanych dla dzieci,
6. pełna obsługa przy posiłkach /podawanie, sprzątanie, zmywanie/,
7. podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia, 
8. rozkładanie i składanie leżaków,
9. utrzymywanie we wzorowej czystości sal,  łazienek i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania, 
10. utrzymywanie w czystości i stanie używalności powierzonego sprzętu
gospodarczego, mebli, naczyń oraz odzieży ochronnej;
11. zgłaszanie wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętów,
12. wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,

13. odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi,
14. otwieranie i zamykanie dziwi wejściowych w czasie pobytu dzieci w przedszkolu,
15. pełnienie dyżurów  w szatni, zgodnie z ustalonym harmonogramem, 
16. wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika
gospodarczego wynikających z organizacji pracy przedszkola.

12. Do zakresu zadań dozorcy należy:
1. otwieranie i zamykanie przedszkola,
2. codzienna kontrola zabezpieczenia przedszkola przed pożarem, kradzieżą,
3. zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia placówki;
4. pilnowanie, aby na terenie przedszkola nie przebywały osoby nieupoważnione,
5. dyżurowanie w szatni w czasie przyprowadzania i odbierania dzieci,
6. dbałość o powierzone urządzenia i narzędzia pracy,
7. utrzymanie porządku w pomieszczeniach piwnicznych,
8. systematyczna konserwacja sprzętu zgromadzonego w placówce;
9. zamiatanie, odśnieżanie, posypywanie piaskiem (zależnie od potrzeb) terenu wokół budynku;
10. podlewanie, pielęgnacja roślin w ogrodzie, koszenie trawy, grabienie liści,
11. w porze letniej codzienne skrapianie całego terenu zabaw dzieci,
12. systematyczna konserwacja sprzętu i urządzeń ogrodowych;
13. wywieszanie flagi państwowej w dniach poprzedzających święta narodowe;
14. dokonywanie zakupów artykułów spożywczych oraz innych artykułów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
15. przestrzeganie przepisów Bhp, Ppoż.  oraz dyscypliny pracy;
16.wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub kierownika gospodarczego związanych z organizacją pracy w przedszkolu.

13. Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie
sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymania obiektu i jego
otoczenia w ładzie i czystości.

14. Zakresy obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe
zadania ustala dyrektor przedszkola. Zakresy obowiązków wszystkich pracowników
stanowią załączniki do Regulaminu Pracy Przedszkola nr 190 i znajdują się w aktach
osobowych.

15. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy
Kodeks Pracy oraz wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.



Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 16
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 17
1. Statut niniejszy został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Przedszkola
nr 190 w Warszawie w dniu 8 marca 2012 r.

2. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

3. Wszelkie zmiany w niniejszym statucie mogą zostać wprowadzone na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej i załączone w formie załącznika.

4.  Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc prawną dotychczas obowiązujący statut Przedszkola nr 190  w Warszawie, uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 12  lutego 2010 r.

5. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności
przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi.

6. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

7. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się: 1) wyłożenie statutu w miejscu dostępnym dla wszystkich rodziców – w szatni, 2) udostępnianie statutu przez dyrektora przedszkola na życzenie osób zainteresowanych.
  

                                                                                           Warszawa, 8 marca 2012 r.
                                                        
                                                                                    
Rada Pedagogiczna:                                                                    Dyrektor: 
                     
1. Beata Sobczak -
2. Anna Zborowska -
3. Anna Wiśniewska -
4. Katarzyna Elert -
5. Małgorzata Miastowska Gierek -
6. Magdalena Machera -
7.Teresa Walczak -
8. Koper Elżbieta -








 

Pokaż informacje o artykule